Gospodyni nr 4/2019 Sprawdź, o czym piszemy w nowym numerze




Na lepsze trawienie Powrót do listy

Jedzenie, zwłaszcza naszych ulubionych potraw, to wielka przyjemność. Nie bez kozery mawiamy, że smakująca nam potrawa to istne „niebo w gębie”. Ale czy zastanawiałyście się kiedyś nad zachodzącym później w naszych organizmach procesem trawienia?

Amylazy, peptydazy, lipazy, nukleazy. Te nazwy zwykłym zjadaczom chleba niewiele mówią, za to znają je doskonale medycy i dietetycy. Aby zjadane pokarmy dostarczyły naszemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych, muszą wpierw zostać strawione. Tłuszcze, białka i węglowodany wymagają odpowiednich do tego procesu enzymów. I właśnie wyżej wymienione to nazwy enzymów, które biorą udział w procesie trawienia. Jedne z nich znajdują się w ślinie, inne w sokach żołądkowych, trzustkowych lub jelitowych.

Nie wszystkie jednak pokarmy są przez nas łatwo trawione. Są pokarmy ciężkostrawne, których należy się wystrzegać lub ograniczać ich spożycie. Wiele osób ma problemy trawienne i zna uczucie „gniecenia” w żołądku, zgagi czy bólu wątroby. Są oczywiście różne lekarstwa wspomagające procesy trawienia, ale jak zwykle medycyna ludowa i w tej dziedzinie zna wiele skutecznych, a co ważniejsze: naturalnych rozwiązań. Niektóre napoje, zioła, owoce, warzywa czy przyprawy przyspieszają wydzielanie enzymów, a to przyspiesza trawienie.

A jak domowymi sposobami pomóc swojemu organizmowi, jeśli już problemy z trawieniem wystąpiły?

  • Wypij rano roztwór octu jabłkowego (2 łyżki w szklance przegotowanej i przestudzonej wody). Zawarte tam pektyny zdecydowanie poprawią trawienie.
  • Jedz jogurt naturalny z otrębami, np. owsianymi. Jogurt reguluje pracę jelit, a otręby zawierają dużo błonnika i usuwają toksyny.
  • Pij napary lub herbatki z ziół, np. z rumianku, który działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, z melisy na uspokojenie i lepsze wydzielanie soku żołądkowego czy z mniszka lekarskiego na poprawę pracy wątroby.
  • Na wzdęcia pomocne będą: majeranek, koper włoski, kminek, jałowiec. Stosuj je zwłaszcza do kapusty i mięs.
  • Używaj do potraw różnych przypraw, jak np. oregano, bazylia, curry, cząber, kurkuma, cynamon czy imbir. Nie tylko wzbogacą one smak potraw, ale znacznie wspomogą procesy trawienne.
  • Jak najczęściej dodawaj do potraw natkę pietruszki, która nie tylko jest źródłem witamin, żelaza, magnezu i potasu, ale też aktywuje pracę wątroby, znakomicie wpływa na trawienie i metabolizm oraz działa moczopędnie. 
  • Codziennie wybierz się na przynajmniej kilkunastominutowy spacer. 
  • Jeśli posiłek był zbyt obfity, zastosuj 15-minutowy ciepły okład po prawej stronie brzucha.
  • Na zgagę, nadmierną kwasowość w żołądku i wzdęcia pomoże wypicie roztworu sody spożywczej (łyżeczka w szklance ciepłej wody).

 Jarosław Poszepczyński